header_radio.png

O-Hum Band اوهام

O-Hum Band

O-Hum are the pioneers of Iranian modern rock music.
In 1999 by recording their first album they started a movement which was later called Persian Underground Music.
Since then, many young musicians and rock bands have followed what O-hum created as a way to have freedom to play, record and promote their music without any boundary.
The way O-Hum smartly used Internet both as a powerful Media and a strong fan base helped them get through the censorship of ‘Ershad’ [The ministry of Guidance in Iran] and spread their sound.
The band was formed in 1999 in Tehran by Shahram Sharbaf [Singer\Songwriter\ Producer] with Shahrokh Izadkhah [Guitars\Traditional Inst.] and Babak Riahipour [Bass].
In 2002 Babak left the band and continued his solo career.
O-Hum music is a mix of western rock music melted with Persian music,scales and Instruments.
Lyrics are taken from Iranian legendary poets Hafez and Rumi.
With their first album ‘Nahal-e Heyrat’ [1999] the band has had troubles to get album release or concert permission.
But in 2001 O-Hum launched their website and put all their songs online for free. That helped the band be recognized on international scene and play concerts in United Stated and Europe.
The band recorded two singles as ‘Hafez in Love’ [2002] and since then Shahram has been fronting O-Hum as a solo project. ‘Aloodeh’ [2005] was the next full album by O-Hum which was released outside of Iran.
During 2004 to 2008 the band was busy playing several gigs in Berlin, Hamburg, Frankfurt, Rostock, Amsterdam and New York.
O-Hum has been one of the first underground bands after the revolution to appear on foreign stages and the band’s music has influenced many young musicians and artists since 1999.
O-Hum’s latest album ‘E-Hum: Remixes [1999/2009]‘ was digitally released 15th March 2010 in Iran and on major online music stores. Shahram and Shahrokh played a performance of ‘E-Hum’ in london in summer 2010.

اولين كنسرت گروه اوهام در ايران

گروه اوهام كه شعرهاي حافظ رو با سبك راك ميخونند،5 سال پيش تشكيل شدند و ميشه اين گروه رو اولين گروه راك زيرزميني ايراني حساب كرد كه به شهرت رسيدند
اين در صورتي بود كه تا پارسال به جز يك كنسرت خصوصي در يك كليسا و شايد چند باري كه در كنسرتهاي ديگه به عنوان مهمان يك آهنگ اجرا كردند، نه كنسرتي با نام خودشون برگزار كرده بودند و نه مجوز پخش موزيكهاشون رو داشتند ، ولي كمتر جوون راك بازي بود كه آلبوم اولشون “نهال حيرت ” رو نشنيده باشه و اين هم از طريق جادوي اينترنت ممكن شده بود.
بالاخره اولين كنسرت رسمي اوهام در ايران، روز يكشنبه 15 آذر به مناسبت روز جهاني ايدز در آمفي تاتر بيمارستان قلب تهران برگزار شد.
گرچه اوهام بهار امسال در جشنواره فرهنگ ملل برلين براي اولين بار پا به روي صحنه گذاشتتند و آهنگهاشون رو اجرا كردند اما به گفته شهرام شعرباف خواننده و آهنگساز گروه، تجربه كنسرت در ايران با تماشاچي ايراني كاملا متفاوت بود و با وجود اينكه در برلين امكانات تكنيكي بهتري وجود داشت ولي انرژي كه از تماشاچي ايراني در ايران منتقل مي شد بسيار بيشتر بود و جمعيت در خوندن آهنگهايي كه هنوز هم مجوز پخش دريافت نكرده اند، گروه رو همراهي ميكردند

از اونجايي كه اين برنامه براي خيريه و به مناسبت روز جهاني ايدز توسط نمايندگي سازمان ملل در ايران برگزار شده بود، دليل انتخاب گروه اوهام براي اجرا در چنين مراسمي جذب جوونها به اون مكان بود براي دريافت بروشور و مطالب آموزشي درباره ايدز و همچنين شنيدن سخنراني هايي قبل از شروع كنسرت، كه از بين آنها خانمي كه از طريق همسرش مبتلا به ويروس HIV شده بود، درد دلهاش رو كه حاكي از كم توجهي مسئولين بود براي جمعيت گفت

بعد از كنسرت با شهرام صحبت كردم و ازش در مورد تاثير عنوان روز جهاني ايدز روي كنسرتشون پرسيدم و اون هم خيلي رك ، حدس من رو به يقين تبديل كرد و گفت :
” درسته كه كنسرت ما كمكي بود به خيلي از آدمها ولي چيزي كه من شخصا ازش لذت ميبردم موزيك زدن بود و نميخوام وانمود كنم كه خيريه مهمتره ، براي من بعد از اين همه صبر كردن ، آزادانه موزيك زدن اونقدر لذت داشت كه فقط ميگم خوب بود كه به بقيه هم كمك شد، اگه خيريه اي بود ما زديم اما اگه هم خيريه نبود باز هم ميزديم”

رها _ اسم گروهتون اوهام هست اما من هر دفعه گروهتون رو با اعضاي متفاوتي ميبينم فقط تنها عضو ثابتش خودتي، ميخوام ببينم بالاخره اعضاي گروه اوهام چه كساني هستند و چه كساني مهمان گروهند و گروه رو همراهي ميكنند؟

شهرام _ شكل اوليه اوهام با افرادي بود كه در واقع با هم موزيك ميزديم و يك خروجي يعني همون موزيك اوهام رو بوجود اورديم . روزهاي اول چند نفر ثابت بودند مثل شاهرخ كه بار گيتار زدن گروه اوهام رو به دوش ميكشيد و بابك رياحي پور كه گيتار باس ميزد ولي حقيقت داستان اينه كه بيشتر بار به دوش خودم بوده از آهنگ سازي گرفته تا بقيه كارها ، اين هم به اين خاطر نميگم كه امتيازي براي خودم قائل شم يا خودم رو صاحب چيزي بدونم ولي يه جورايي، هم دوست داشتم هم مجبور شدم بيشتر بار رو به دوش بكشم. چند سال اول با همين تركيب ثابت كار كرديم اما مشكلاتي كه بوجود اومد مثل ممنوع الكار شدن و اين كه اجازه ندادند اوهام كنسرت بده، باعث شد كه كم كم بچه ها سرد بشن . اگه آدم از انرژي اي كه ميزاره جواب نگيره، يا خاموش ميشه مثل شاهرخ كه سرخورده شد و تصميم گرفت ديگه اينطوري موزيك نزنه، يا هم اينكه آدم مجبور ميشه جاي ديگه اي فعال بشه مثل بابك كه پركار شد و تصميم گرفت زمان تلف شده اش رو جبران كنه، كه به نظر من هم منطقي بود ومن انتظار نداشتم كه اونها وقتشون رو براي گروهي بزارند كه يك روز اجازه كار داره و يك روز نداره. و به اين ترتيب فقط خودم موندم و تصميم گرفتم اوهام رو تنهايي ادامه بدم ولي تنها نميشه موزيك زد و بايد يك تيم باشه كه با هم ارتباط خوبي داشته باشند و بتونند با هم كار بكنند ، و الان جوري شده كه آدمهايي كه من از موزيك زدن با اونها لذت ميبرم واونها هم همينطور تقريبا افراد ثابت هستند كه داريم با هم كار ميكنيم

رها _ يعني هر كسي كه براي گروه اوهام خوب انرژي بزاره ميشه جزئي از گروه اوهام؟

شهرام _ دقيقا ، در حال حاضر با همون تركيبي كه روز يكشنبه در كنسرت بودند داريم كار ميكنيم كه رضا آبايي ( قيچك ) ، كسري ابراهيمي (درامز) ، پيتر آكوب (گيتار باس) ، يحيي الخني ( درامز) و ماني صفي خاني ( گيتار) هستند.

رها_ اتفاقا من با رضا آبايي كه گروه اوهام رو با قيچك و سه تارش همراهي ميكرد مصاحبه اي داشتم . قيچك رضا آبايي به نظر من يكي از مهمترين عناصر موسيقي اوهام به حساب مياد. به خصوص نحوه اي كه قيچك رو كه يك ساز سنتي شرقي است با سازهايي مثل گيتار الكتريك و درامز همراه كرده بود برام جالب بود. اين اولين باري نبود كه من قيچك رضا آبايي رو مي شنيدم بلكه ديده بودم كه با گروهاي مختلفي با سبكهاي متفاوت كار ميكنه ،اين بود كه از خودش راجع به فعاليتهاش پرسيدم

رضا آبايي _اولين گروهي كه باهاشون موسيقي تلفيقي كار كردم گروه خودم” آويژه” بود، وبعد در ضبطهايي كه گروهاي ديگه داشتند، شركت كردم مثل گروه “راز شب ” كه از لحاظ قلبي، گروه خودم حسابشون ميكنم و همچنين در موسيقي فيلم هايي كه حال وهواي موسيقي تلفيقي داشتند كار كردم. و دوست دارم كه اين تجربه رو بيش از پيش داشته باشم و بتونم سازم رو با راك همراه كنم

رها _ چطور تونستيد اين ساز رو با سبكهاي مختلف موسيقي تطبيق بديد؟

رضا آبايي _اين ها همه آزمون و خطاست ولي فكركنم دليل اينكه تونستم اين كار رو بكنم اينه كه خيلي موزيك گوش ميدم ، از موسيقي jazz گرفته تا موسيقي الكترونيك، همين باعث شده حال و هواي اين موزيكها ملكه ذهنم بشه و وقتي با اينجور گروها برخورد ميكنم ، احتمال اينكه بتونم باهاشون هماهنگ بشم بالا ميره

رها _ آيا اين خصيصه قيچك هست كه شما تونستيد با سازهاي مختلف در سبكهاي متفاوت همراهش كنيد؟

رضا آبايي _ فكر كنم چندين دليل داره ، اول اينكه خودم دوست داشتم و خواستم كه اين كار رو بكنم ، البته سازم هم اين قابليت رو داره ، كه شايد تار نداشته باشه چون تلاش كردم با تار هم اين تلفيق رو ايجاد كنم ولي خود تار اجازه نميده، البته شايد الان اين اجازه رو نميده و بعدها نوازنده اي پيدا شه كه بتونه اين كار رو بكنه، در حال حاضر براي من قيچك در موسيقي تلفيقي از همه سازها بهتره

رها – اولين برخوردتون با قيچك كي بود و چرا به قيچك علاقه مند شديد؟

رضا آبايي - من از بچگي عاشق ساز ويولن سل بودم و دوست داشتم ساز رو به اين حالت تو بغلم بگيرم ، ويولن سل ساز گروني بود، پدر و مادرم تهديد ميكردن كه اگه درس نخوني برات ساز نميگيريم خب منم بچه درس خوني نبودم و با خودم گفتم فعلا يه سازي شبيه به ويولن سل كه قيچك باشه ميگيرم و بعد ويولن سل ميخرم ،منتها اين ساز قيچك براي من مثل دريا شدو من رو اسير خودش كرد و ديگه به نواختن ويولن سل فكر نكردم

گروه اوهام همچنان به كارشون ادامه خواهند داد ، وقتي راجع به كارهاي آيندشون از شهرام شعرباف پرسيدم واينكه آيا همچنان با اشعار حافظ كار خواهند كرد گفت:

” شعرهاي حافظ به قدري باحال هستند كه فكر ميكنم ميشه با حافظ ادامه داد ولي از طرف ديگه دوست دارم كه يه سري تغييرات در كار ايجاد كنم و نميخوام هميشه يك جور بمونه و دوست دارم همون حرفهايي رو كه حافظ ميزنه با زبان ديگه اي براي زمان خودمون بنويسيم . ولي بعد از ضربه روحي كه خوردم در فكر چاپشون در ايران نيستم و ديگه نميخوام وقت و انرژيم رو صرف يك اجازه بكنم. در عوض تصميم دارم آْلبوم جديدمون و بعد آلبومهاي قبلي رو خارج از ايران چاپ كنم”

Comments are closed.