header_radio.png

Mohsen Namjoo 2nd محسن نامجو

Mohsen Namjoo 2nd

محسن نامجو، 30 سال دارد و آموزش موسيقي را در نوجواني از كلاسهاي آواز و نت خوانی شروع كرده؛ دستگاهها و ردیف های موسیقی سنتی ایرانی را ابتدا با استاد شاکری و بعد پیش یکی از بهترین ردیف دانها نصرالله خوان ناصح پور، یاد گرفته است. بعد از ورودش به دانشکده موسیقی هنرهای زیبا، با دنیای موسیقیایی جدیدی آشنا شد و کم کم موسیقی هایی که می شنید، استادانش شدند؛ و دیگر نه فقط مثل گذشته موسیقی سنتی، بلکه همه نوع سبک موسیقی را گوش میکرد. با این روحیه جدید، ماندن در دانشگاه که هنوز با موسیقی، متعصبانه برخورد میکند، برایش سخت شد و دانشگاه را ذهنا و عملا ترک کرد

محسن نامجو سبکهای مختلف موسیقی را میشناسد و توانسته از آنها در خلق آثاری منحصر به فرد، استفاده کند. در آهنگهای او ریتم ها و سبکهای راک، سنتی، جاز، محلی، بلوز، خراباتی و…به گونه ای شنیده میشوند که گویی با نامجو هویتی تازه یافته اند

از آنجایی که او یک موزیسین و شاعر است، تلفیق نه فقط در وجه موسیقیایی کارهای او بلکه در کلام هم دیده میشود، مثلا عبارات روزمره کوچه را با عبارات ادبی کتاب تلفیق کرده. خودش در این باره میگوید

تلفيق از نظر من اپیدمی زمانه است. تلفيق موسيقيايي دو شكل دارد، یکی تلفیق ابزار است، مثلا قرار دادن گيتار در برابر سه تار که چیز جدیدی نیست؛ و دیگری تلفیق گام که تا به حال كمتر در موسیقی ایران به آن پرداخته شده، مثلا کافیست که دو نت از دستگاه شور حذف شود تا به گام بلوز برسیم

از دیگر خصوصیتهای موسیقی نامجو نگاه او به خوانندگی است. از حنجره او هر صدایی که از موجودات زنده در میآید را میتوان شنید. که او در توضیح آن میگوید

حنجره يك ابزار صوتي است كه هر صدايي میتوان با آن ايجاد كرد با چنین نگاهي به حنجره، ديگر مقوله سبك موسيقي بي معني ميشود و رنگ ميبازد يعني ما ديگر چيزي به عنوان سبك آوازي نخواهیم داشت. من به عنوان يک خواننده، نمیتوانم بگویم که خواننده سنتی، پاپ و یا خواننده راک هستم، فقط مي توانم بگویم که مي خوانم فقط همين؛ البته اگر بشود اسم اينها را خواندن گذاشت. بهتر است بگویم که من از خودم صدا در مي آورم، حالا اين صدا شامل همه چيز حتی صدای حیوانات ميشود

در موسیقی محسن نامجو از آهنگسازی گرفته تا سرودن شعرها و نواختن ساز،نوعی بازیگوشی یا به گفته خودش شیطنت یافت میشود. او در خلق آثارش شيطنت كردن باهر معيار و هر مصداقي را می پسندد

آهنگهای محسن نامجو راه انتشار را طی میکنند و خود نامجو همچنان راه بیشتر آموختن را

Comments are closed.