header_radio.png

Axiom of Choice

Axiom of Choice

Axiom of Choice was formed in 1992 by guitarist, composer and Artistic Director Loga Ramin Torkian and co-producer and percussionist Mammad Mohsenzadeh, the ensemble’s goal is to define a new sound within the context of Persian music. They were soon joined by vocalist Mamak Khadem whose prodigious vocal talent complemented the original compositions of Torkian.

The name of the ensemble is a mathematical term, which clearly defines their intentional freedom of choice within the parameters of their compositions and music. As artists who immigrated to the United States, Axiom of Choice incorporates the sounds of other cultures – both East and West – broadening the scope and appeal of their music while remaining loyal to their Persian roots and retaining the originality, distinctiveness and integrity of their sound. Their original compositions are mostly based on Persian melodies and modes and have universal appeal because of their cohesive, seamless and natural fusion with other styles of music.

The musicians work within a unique compositional structure in which both improvisation and personal expression can freely take place. One important goal is to make Persian music more accessible to the broader audience. The other is to communicate through a progressive and new global sound, unique to world music. Based on the quarter-tone guitar, saz, diwan (Middle Eastern lutes), Persian vocals, the Armenian duduk (oboe), clarinet, electric cello, and global percussion instruments, their sound is at the same time traditional and modern, Persian and yet global. The group’s music is self-expressive and powerful, adventurous and mysterious, contemplative and mournful, yet uplifting and cathartic.

Their first album “Beyond Denial” was described as “Near Eastern art music, deeply moving and utterly beautiful” by Rhythm. Their second release “Niya Yesh” (Narada World) became the winner of NAV’s best contemporary world music album in 2001. They were nominated Best Recombinant World Music Ensemble in 2001 by the LA Weekly Music Awards. Their third album “Unfolding,” also on Narada World, is inspired by the Persian poet, mathematician, and astronomer Omar Khayyam and embraces his mystical poetry and vision.

اکسیوم آو چویس به معنی اصل گزينش، گروه موسيقي است مهاجر ومقيم آمريكا با رهبری رامين ترکيان و صداي مامك خادم.
سبک اونها ريشه در موسيقی سنتی ايرانی داره اما استفاده از سازهای غربی و شرقی و ترکيب نواهای مختلف کشور های ديگه به موسيقی اونها طنينی جهانی بخشيده
اين گروه تا به حال سه آلبوم منتشر کردن: فرای انکار – نيايش و گشايش
در سفری که به ايران داشتن، مامک خادم در کنار فعاليت های ديگه اش به آموزش موسيقی پرداخت و رامين ترکيان هم از اين فرصت استفاده کرد تا با هنرمندان ديگه آشنا بشه و پل ارتباطی محکمتری با ايران و فضای هنری اش برقرار کنه
يکی از آرزوهای اين دو نفر هميشه اين بوده که در ايران کنسرت اجرا کنن که البته اينکار مستلزم تغييراتی در نحوه اجراست. از اونجايی که خواننده اصلی اين گروه يک زنه، محدوديت هايی رو بايد در نظر گرفت
مامک خادم كه خواننده اصلی گروهه و با ظرافت خاصی صداش رو با تمام اين ترکيب ها تغيير می ده، اعتقاد داره كه اگر گروه مجبور به خود سانسوري بشه و هويت خودش رو از دست بده، كنسرتي نخواهند داشت
در عين حال به عقيده رامين ترکيان هر محدوديتی يک خلاقيتی هم به همراه مياره. اينه که شايد بشه با همخوانی اين محدوديت رو رفع کرد و در عين ارائه کاری متفاوت، هويت اين گروه رو هم حفظ کرد.
تغييرات در نحوه اجرا، خواسته اين گروهه. همونطور که طی ده – دوازده سال گذشته موسيقيشون در حال تغيير بوده، از نحوه كار گرفته تا نوازندگان و سازها و در هر آلبوم با نوع جديدي از كار اين گروه آشنا مي شيم.
رامين ترکيان در مورد سبک موسيقی اين گروه گفت: ” موسيقی ما در درجه اول موسيقی ايرانيه، موسيقی ايرانی مهاجره. اين برای ما خيلی اهميت داره. چون ما سالهاست که خارج از ايران زندگی می کنيم و خواه ناخواه گوشمون به انواع موسيقی عادت کرده. ما سعی کرديم با استفاده از دستگاه های ايرانی ولی خارج از اون چارچوب کار کنيم برای همين کارمون متفاوت به نظر می رسه .”
اکسیوم آو چویس نام اين گروه، اصل گزينش، يك عبارت در رياضيات است و دليل انتخاب اين اسم رو رامين تركيان اين طور توضيح داد: ” در دنياي رياضي كه همه چيز بايد با دليل و منطق توجيه بشه، يك چيز نياز به توجيه ندارد آنهم عناصري است كه انتخاب ميكنيم، ما هم به اين دليل كه از گوشه هاي موسيقي دستگاهي ايران، به روش خودمون استفاده كرديم، ميخواستيم كه همه بدونند اين انتخاب آگاهانه بوده و حق هر هنرمنده

Comments are closed.